lauantai 4. kesäkuuta 2011

Day 18 - A book you have that belongs to someone else

Okei, täällä taas, pitkähkön tauon jälkeen. Nyt pitäisi sitten kertoa kirjasta (kirjoista?) joka minulla on mutta joka kuuluu oikeasti jollekulle toiselle. Näitähän riittää.

Siis. Olen kunniakkaasti onnistunut sosialisoimaan kirjahyllyyni muutaman kirjan äitini kokoelmista. Kotona minulla on ehdottomasti suurin kaunokirjavarasto, sillä äitini hamstraa lähinnä taidekirjoja. Silloin tällöin kotikirjastostakin löytyy kuitenkin teoksia, jotka haluan ehdottomasti siirtää omiin nimiini.

Tälläkin hetkellä hyllyssäni pönöttää muutama äidille kuuluva kirja:

Charles Dickens - Loistava tulevaisuus
Herman Hesse - Lasihelmipeli
Erik Kruskopf - Kuvataiteilija Tove Jansson
Hayden Herrera - Frida Kahlo

Näin esimerkiksi. Mutta kaikkeen on olemassa selitys. Dickensin kohdalla se on se, etten ollut koskaan aiemmin huomannut kirjahyllyssämme oleilevaa Dickensiä, ja no, minä nyt vain satuin haluamaan sen. Aluksi kuljetin kirjan alakertaan niin kuin olisin vain halunnut lukaista sen, mutta enpä sitten koskaan palauttanut sitä alkuperäiselle paikalleen. En ole kuullut kuitenkaan valituksia. Suunnilleen sama pätee Lasihelmipeliin. Olimme lähdössä Härmään vierailemaan sukulaisen häissä ja tarvitsin jotain autolukemista, ja yhtäkkiä huomasin, että hyllyssämme oli Herman Hesseä, hyvän ystäväni suosikkikirjailijaa. Okei, Hesse ei ehkä käy autolukemistosta, ja seuraavana päivänä ystäväni kielsi minua lukemasta Lasihelmipeliä ennen 22-vuotis-syntymäpäivääni, joten jätin kirjan kesken ja siirryin Demianiin. Lasihelmipeli jäi kuitenkin hyllyyn. 22-vuotispäivää odotellessa...

Tove Jansson sen sijaan. Minulla on sellainen aavistus, että jos äiti oikein tietämällä tietäisi, että kyseinen kirja on minun hallussani, hän vaatisi sen takaisin. Mutta olen salakuljettanut sen kavalasti, ja toivon, ettei äiti vaadi kirjaa takaisin vielä vähään aikaan. Se on nimittäin täynnä aivan järkyttävän ihastuttavia maalauksia. Rakastan Tovea.

Ja no, suunnilleen sama päätee Fridan elämänkertaan. Frida on ehdottomasti kaikkien aikojen lempitaiteilijani ja yksi suurimmista idoleistani, ja kun rouvan elämänkerta kerran pölyttyi kotihyllyssä... päätin siirtää sen pölyttymään omaan hyllyyni. Hah hah haa.

Että semmosta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti