keskiviikko 18. toukokuuta 2011

Day 17 - The most over hyped book you have ever read

Mietin tätä ehkä noin sekunnin, ja heti päähäni pulpahti vastaus.

Khaled Hosseini ja The Kite Runner.


Olen luultavasti maailmankaikkeuden ainut ihminen, joka tulee kirjoittamaan The Kite Runnerista tähän malliin, sillä ainakin minä olen poikkeuksetta kuullut teoksesta pelkkää ylistystä. Olen ilmeisesti se kuuluisa poikkeus sääntöön.

Luin tämän kirjan viime kesänä, sillä eräs ystävä suositteli sitä minulle niin painokkaasti, että päätyi lopulta ostamaan sen minulle lahjaksi. Pakkohan se siis oli lukea. Ja no, tämä n. 75-vuotias amerikkalaisystäväni ylisti kirjaa suunnilleen maailman parhaaksi teokseksi, joten elin hetken sellaisessa uskossa, että se jopa olisi hyvä.

Se
usko kesti suunnilleen 100 ensimmäistä sivua. Jossain vaiheessa olin itseasiassa jopa niin hullaantunut, että olin jo melkein valmis lisäämään teoksen suosikkikirjojeni listalle. No, loput parisataa sivua saivat minut sataprosenttisen vakuuttuneeksi siitä, ettei The Kite Runneria tulla kuuna päivänä näkemään Emma lempparikirjat-listalla.

Aina siinä vaiheessa, kun jokin kirja/elokuva/mikä tahansa juonellinen otus alkaa kulkea hieman hölmöjä tai naurettavia polkuja, alan huvikseni veikkailla sen seuraavia juonenkäänteitä. Yritän keksiä niistä mahdollisimman naurettavia ja pöljiä, mutta aina välillä jokin teos onnistuu silti käymään läpi kaikki juoniveikkaukseni. Arvasitte oikein, The Kite Runner oli juuri sellainen kirja.

ARVASIN JOKA HEMMETIN JUONENKÄÄNTEEN ETUKÄTEEN SIVULTA SATA LÄHTIEN. Joka ikisen. Ja korostan vielä, että yritin saada ehdotukseni kuulostamaan mahdollisimaan tyhmiltä ja epätodellisilta. Ja silti ne kävivät toteen joka ikinen kerta. Lopulta en enää kyennyt suhtautumaan kirjaan edes huumorilla, kiristelin hampaita ja toivoin, että kirja loppuisi mahdollisimman pian. Luojan kiitos se oli nopealukuinen kirja, eikä minun tarvinnut kärvistellä sen parissa päivää kauempaa.

Pahin isku oli silti se, että kun lopulta pettyneenä laskin kirjan kädestäni ja yritin sulatella juuri kokeamiani kauhunhetkiä tämä ystävä, joka minulle oli kirjaa alunperinkin suositellut, hihkaisi: "You absolutely have to read this other book from the same author! I know it's impossible to believe but it's even better than the first one!" Okei, täytyy myöntää, että se on luultavasti totta - minun on vaikeaa kuvitella, kuinka se toinen kirja voisi olla huonompi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti